dissabte, 7 de maig del 2011

CAS O HISTÒRIA

ACTIVITATS EN LÍNIA PER L'APRENENTATGE DE L'ANGLÈS

Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén:
Els alumnes fan activitats d’anglès a partir de la connexió a una pàgina web que es facilitada per la mestra i que ha estat creada per l’editorial dels llibres d’anglès que s’utilitzen a l’aula (www.bugsworld.mac-english.com). Es pretén que els infants vagin recordant, reforçant i adquirint vocabulari i estructures treballades durant les classes d’anglès. Igualment, es potencien destreses relacionades amb les TIC. També, cal destacar la importància de l’adquisició de l’autonomia per part dels alumnes, la seva capacitat per a resoldre problemes, així com la seva disposició per ajudar als companys. Igualment, cal mencionar que utilitzar aquestes activitats en línia permet atendre a la diversitat de l’aula ja que els alumnes poden treballar al seu ritme com ser conscients del seu propi procés d’aprenentatge.

Context general:
-Experiència en ensenyament de la mestra: 8 anys.
-Experiència/nivell d’expertesa en l’ús de les TIC de la mestra: Ha atès a diferents cursos relacionats amb les TIC i la TE. En l’escola utilitza els recursos multimèdia per preparar material com per portar a la pràctica activitats a l’aula.
-Tipus d’escola: Escola d’Educació Infantil i Primària de doble via.
-Localització del centre: Mollet del Vallès (Barcelona).
-Connexió: WIFI d’alta velocitat.
-Localització dels recursos tecnològics: A l’aula d’informàtica, a una aula polivalent, a la biblioteca, al despatx i a l’aula d’anglès, principalment. Cada classe té 1 ó 2 ordinadors. A partir de la concessió per part del Departament d’Ensenyament i mitjançant el catàleg d’equipaments, l’escola va ampliant i renovant material tecnològic com ordinadors, projectors, càmeres digitals, etc.
-Situació sòcio-econòmica dels alumnes: classe mitja i mitja-baixa.
 
Context de la història:
-Nivell dels alumnes: Alumnes de 3er d’Educació Primària (8 i 9 anys).
-Àrea/unitat: Llengua estrangera (anglès).
 
Fites de la història:
-Activitats planificades a la sessió o unitat: Exercicis d’anglès en línia que els alumnes aniran fent seguint el seu propi ritme d’aprenentatge.
-Nivell d’aprenentatge esperat: S’espera que els infants es vagin familiaritzant amb el format de la pàgina web per moure’s per les diferents pestanyes. També s’espera que sàpiguen posar el seu nom d’usuari i contrasenya al lloc corresponent per poder accedir-hi (la pàgina requereix que la mestra registri als alumnes). Igualment, cal que aquests aprenguin a encendre i tancar l’ordinador correctament, a escriure l’adreça de la web, com connectar els auriculars i ajustar el volum. Mitjançant aquestes activitats en línia es pretén aconseguir un aprenentatge significatiu en què els alumnes es sentin partícips i actius en el seu procés d’ensenyament-aprenentatge i que vagin processant, estructurant i organitzant els continguts que van adquirint.
-Tipus d’activitat: Realitzar activitats en línia per aprendre i repassar continguts d’una manera més motivadora i lúdica pels alumnes.
Activitats de la història:
-Tecnologies utilitzades: Ordinadors de sobre taula i portàtils amb connexió a Internet, auriculars i televisió connectada a un ordinador.
-Raó per la qual es fa servir: Potenciar l’ús de les TIC per aprendre una llengua estrangera degut a què ofereixen “feedback”, permeten adaptar-se als diferents ritmes d’aprenentatge, incorporen imatge i so i són molt motivadores i atractives pels alumnes ja que permeten aprendre i jugar a l’hora.
-Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar): Estructuració i adquisició de continguts a partir de la pràctica i la implicació dels alumnes en les activitats.
-Dificultats trobades: A vegades sorgeixen problemes tecnològics. Per exemple, l’ordinador no es connecta a la wifi. Alguns alumnes, a vegades, tenen dubtes sobre què han de fer en un exercici concret.
-Ajuda/col·laboració emprada: La mestra ajuda sobretot als alumnes amb menys habilitats amb les TIC. 
-Rol de la mestra: Guiar, assessorar i orientar als alumnes en el seu procés d’ensenyament-aprenentatge.
-Rol de l’estudiant: Explorar, participar i implicar-se en la realització de les activitats
com autoavaluar-se.
Resultats:
-Observacions: Resulta una tasca molt engrescadora pels alumnes. La qualitat de les activitats i l’estructuració de la pàgina web és de molt bona qualitat. La mestra s’ha implicat molt en fer ús de les TIC a l’aula i els alumnes han respòs amb molta motivació i amb ganes de participar.
-Avaluació de l’aprenentatge: Els alumnes poden consultar els seus encerts i també la mestra ja que els resultats queden enregistrats. Durant la realització de les activitats la mestra observa el grau d’assoliment de les tasques per part dels alumnes, així com la implicació que aquests mostren.
-Lliçó apresa per a la mestra: El fet d’utilitzar recursos TIC ajuda als alumnes a adquirir un aprenentatge significatiu ja que ells es senten els protagonistes del seu procés d’ensenyament-d’aprenentatge i es poden marcar el seu propi ritme. A més, la llengua, en aquest cas l’anglès, és utilitzada en un context real i amb una finalitat, completar tasques que tenen un significat com, per exemple, participar en jocs.

Història:
-Entrevistadora: Hola! Tinc unes preguntes per a tu. Em podries explicar alguna experiència en què facis servir les noves tecnologies amb els teus alumnes?
Mestra: Doncs sí, és clar. Per exemple, m’agrada que els meus alumnes realitzin activitats amb l’ordinador com a complement a les activitats que fem amb el llibre i en fitxes. També, utilitzo molt sovint el cd i el dvd. Ensenyant llengües és inevitable.
-Entrevistadora: En què consisteixen, exactament, aquestes activitats?
Mestra: Enguany, l’editorial dels llibres que estem fent servir ens va informar sobre la possibilitat de què els alumnes es connectessin a la pàgina web del llibres de test per poder anar practicant i consolidant allò que s’ha estat treballant a l’aula. En aquesta web hi ha 11 activitats per a cada lliçó. Les activitats són tant de relacionar, com d’escriure, d’escoltar i de llegir. A més, hi ha activitats més lúdiques com sopes de lletres, mots encreuats, bingos i d’altres jocs. Crec que és una pàgina força completa ja que els alumnes poden consultar l’ajuda si tenen alguna dificultat i el diccionari d’imatges per si no recorden alguna paraula.  A més, tenen l’oportunitat de tornar a fer les activitats més d’una vegada i consultar la seva puntuació.
-Entrevistadora: Em podries explicar amb quines dificultats creus que es troben els alumnes a l’hora de fer aquestes activitats?
Mestra: Crec que sempre hi ha algú que li costa una mica més moure’s per la pàgina web i que requereix de la meva ajuda o la d’algun company. També, alguns alumnes requereixen ajuda per col·locar-se els auriculars correctament i ajustar el volum, tancar correctament l’ordinador, etc. S’ha d’estar pendent perquè vagin amb cura amb el material, perquè facin un bon ús i n’aprenguin a ser autònoms.
-Entrevistadora: Tu com a mestra amb quines dificultats et trobes?
Mestra: M’agradaria treballar alguna vegada amb mig grup per així estar més per ells i si sorgeix algun problema tecnològic o d’un altre caire resoldre’l més ràpid. Amb els 25 i quan tots et reclamen sempre has d’anar dient que tinguin paciència i que s’esperin una mica que estic atenent a un altre company.
-Entrevistadora: Quins aparells tecnològics fas servir per a portar a terme aquestes sessions amb els teus alumnes?
Mestra: Un ordinador connectat a la televisió per així mostrar i ensenyar als infants quins passos han de seguir per connectar-se, cercar les activitats, avançar, retrocedir, etc. Evidentment, els ordinadors perquè els alumnes puguin treballar (de sobre taula i mini portàtils) i auriculars ja que moltes de les activitats incorporen audio.
-Entrevistadora: Recomanaries aquesta experiència i/o la tornaries a fer altres anys?
Mestra: I tant que sí! Les possibilitats que ofereixen les TIC són moltes i, a més, sempre es compta amb la motivació dels alumnes. De fet, sempre em pregunten que quan fem les sessions amb ordinadors.
-Entrevistadora: L’aula d’anglès a on treballes creus que està dotada amb bastants recursos TIC?
Mestra: A l’aula tenim 8 ordinadors de sobre taula nous i també faig servir els mini portàtils amb que compta el centre. També disposo d’una pantalla de televisió (que connecto a un l’ordinador), un video, un dvd i un equip d’àudio. No està malament, però si que m’agradaria tenir una pissarra interactiva.
-Entrevistadora: Com avalues el treball que fan els teus alumnes a partir d’aquestes activitats en línia?
Mestra: Durant les sessions vaig fent un rol d’assessora i facilitadora per tal de guiar i orientar als alumnes a què portin a terme els exercicis. Es podria dir que es fa una avaluació durant el procés de realització de la tasca. També, cal dir que la mateixa pàgina web enregistra el número d’intents que fan els alumnes per a cada activitat així com els encerts obtinguts. Així doncs, vaig consultant el registre per veure com van avançant.
-Entrevistadora:  Quin nivell consideres que tens respecte a l’ús de les TIC?
Mestra: Seria més aviat un nivell usuària. Intento, però, fer cursets i anar aprenent de companys i amics. La veritat és que aposto per la utilització de les TIC a l’escola i sempre que tinc l’oportunitat les faig servir.
-Entrevistadora: I a nivell personal, també utilitzes les noves tecnologies sovint en el teu dia a dia?
Mestra: La veritat és que sí. Entre el correu electrònic, les xarxes socials, el mòbil, etc se’n fa difícil passar un dia sense utilitzar-les.
-Entrevistadora: Molt bé, això és tot! Moltes gràcies pel teu temps.
Mestra: No et preocupis, gràcies a tu i que vagi tot molt bé!.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada